perjantai 14. kesäkuuta 2013

Langan värjääminen elintarvikeväreillä

Jonkin aikaa olen jo ihastellut Facebookin neulojille suunnatuissa ryhmissä muiden värjäämiä lankoja ja päätinpä itsekin kokeilla kyseistä puuhaa menneellä viikolla. Lankaahan pystyy värjäämään mm. Kool aid- juomajauheilla ja elintarvikeväreillä kasvien ja sienten lisäksi. Koska mulla ei oo käytettävissä muuta tilaa kuin pieni keittiö, niin päädyin kokeilemaan noilla elintarvikeväreillä värjäämistä. Värjäämiseen ei tarvinnut muuta kuin kattilan, sopivaa lankaa, (mulla oli valkosta 7-veljestä ja nallea) elintarvikevärejä (mulla oli nestemäisiä, kuulemma jauhemainen on riittoisampaa), etikkaa, vettä, kumihanskat ja jotain millä sekoitella väriliemessä lilluvaa lankaa.

Itse noudatin tätä ohjetta lankoja värjäillessäni, ja omasta mielestäni niistä tuli oikein kivoja. Punainen väri loppui kesken, mutta sitäkin on nyt tullut hamstrattua lisää, tulevia värjäyksiä varten.. :)

Tämän näköisiä tuli mun värjäilyistä:


Yllä oleva kuva on otettu märistä langoista, kuivuttuaan värit hieman tasoittuu ja haalenee, esimerkiksi vasemmassa reunassa oleva tumma lanka oli kuivuttuaan violettia ja toinen vasemmalta pinkkivalkoista. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti